Contemporary Art in the Americas Arte Contemporáneo en las Américas

MARGINALIA #40

by Thiago Martins de Melo 09/01/2018 – 09/30/2018

Every month Marginalia invites an artist, curator or project to provide a series of images that will serve as the background of Terremoto, in relation to their practice and current interests. At the end of each month, the identity of our guest is revealed and the whole series of images is unveiled.

 

Thiago Martins de Melo

Starting from an experiential and introspective experience within the context of San Cristóbal de Las Casas and its surrounding villages where the Zapatista communities are located in autonomous municipalities better known as Caracoles, the Brazilian artist Thiago Martins de Melo (1981, São Luis, Maranhão) conceived a series of works on paper using pastel and watercolor, taking as reference and inspiration the aesthetics of the rebel autonomy present in the Caracoles and the matriarchal system that predominates in that region. Creating a latent dialogue with the symbolism and the social context of the Zapatistas, the series of works was created by Martins de Melo with the intention of interpreting this identity through a narrative where the woman, who symbolizes Mother Earth and nature that she procreates and instinctively protects, plays the main role in different compositions that stand out for their radiant colors and the multiple metaphors where the notions of power and progress are approached from a post-colonial perspective that portrays a future liberated from the repercussions of capitalism and the industrialization that undermine the balance of the present. The narrative developed throughout the series is based on a metamorphosis where human nature is assumed in its entirety by animal instinct that is reflected in multiple compositions, this instinct is one in constant evolution that manifests itself in different forms and identities that resemble characters from the Zapatista imaginary, such as women with balaclavas and jaguars turned into humans. The concept of “utopia of absolute freedom” portrayed by Martins de Melo arises from a metaphorical conception where the character of the rebellious woman gives birth, in the middle of chaos and darkness, to the seed of hope that will fertilize the Earth for future generations. Despite being an idyllic setting, the universe created by Martins de Melo proposes an urgent reflection for society and its relationship with its own nature and that which surrounds them.

Marginalia consiste en la invitación mensual a un artista, curador o proyecto a escoger una serie de imágenes para el fondo de la página de Terremoto en relación con su práctica e intereses del momento. A final de cada mes se revela la identidad del invitadx y se pueden descubrir las imágenes en conjunto.

 

Thiago Martins de Melo

Partiendo de una experiencia vivencial e introspectiva dentro del contexto de San Cristóbal de Las Casas y sus pueblos aledaños donde se encuentran las comunidades zapatistas en municipios autónomos mejor conocidos como Caracoles, el artista brasileño Thiago Martins de Melo (1981, São Luis, Maranhão) concibió una serie de obras sobre papel utilizando pastel y acuarela tomando como referencia e inspiración la estética de la autonomía rebelde presente en los Caracoles y el sistema matriarcal que predomina en dicha región. Creando un diálogo latente con el simbolismo y el contexto social de los zapatistas, la serie de obras fue compuesta por Martins de Melo con la intención de interpretar dicha identidad a través de una narrativa donde la mujer que simboliza a la Madre Tierra y la naturaleza que ella procrea e instintivamente protege juegan el papel principal en diferentes composiciones que resaltan por sus radiantes colores y las múltiples metáforas donde se abordan las nociones del poder y el progreso desde una perspectiva post-colonialista que retrata un futuro liberado de las repercusiones del capitalismo y la industrialización que atentan contra el balance del presente. La narrativa desenvuelta a lo largo de la serie está basada en una metamorfosis donde la naturaleza humana es asumida en su totalidad por instinto animal que se ve reflejado en múltiples composiciones, dicho instinto es uno en constante evolución que se manifiesta en diferentes formas e identidades que asemejan personajes del imaginario zapatista tales como las mujeres con pasamontañas y los jaguares convertidos en humanos. El concepto de la utopía de la libertad absolutaretratada por Martins de Melo surge a partir de una concepción metafórica donde el personaje de la mujer rebelde da a luz en pleno caos y obscuridad a la semilla de la esperanza que fecundará la Tierra para las futuras generaciones. A pesar de ser un escenario idílico, el universo creado por Martins de Melo propone una reflexión urgente para la sociedad y su relación con su propia naturaleza y la que los rodea.

Tags: , , , ,

Maldito duende

Snow White and the Huntsman

The Long Take

Time / Image