Contemporary Art in the Americas Arte Contemporáneo en las Américas

MARGINALIA #13

by Edgardo Aragón 02/01/2016 – 02/29/2016

The starting point of the series Gente feliz (Happy People) are the latest global statistics about happiness, where Mexico turned out to rank among the happiest populations in the world. The majority of the works in this series are related to the party or carnival that is traditionally thrown on Mexico’s communities to welcome a politician or a candidate, despite their possibly obscure present and/or past. A small gesture of irony also prevails in these works.

Edgardo Aragón was born in 1985 in Oaxaca, Mexico. He lives and works between Oaxaca and Mexico City, Mexico.
Historical and personal memory are interconnected in the work of Edgardo Aragón, revisiting history through a series of remakes and bringing into the present situations and narratives from his family that relate to broader social, cultural and political issues – and those related to the context of Oaxaca, the state of his birth, and to the conditions of a country disrupted by drug trafficking. He generally uses video to tell or retell a story and bring it back into operation and circulation.

El punto de partida de la serie Gente feliz son las últimas estadísticas globales sobre la felicidad, en las que México resultó tener una de las poblaciones más felices. Casi todas las obras en esta serie están relacionadas a la fiesta o carnaval que se festeja en las comunidades del país para recibir a un político o candidato, a pesar de su oscuro presente y pasado. Un pequeño gesto de ironía prevalece en estas obras.

Edgardo Aragón nació 1985 en Oaxaca, México. Vive y trabaja entre Oaxaca y la Ciudad de México. Memorias personales y políticas están interconectadas en su trabajo, revisitando la historia a través de una serie de remakes y trayendo al presente situaciones y narrativas de su familia relacionadas a cuestiones políticas, sociales y culturales más amplias – y a aquellas relacionadas al contexto de Oaxaca, su ciudad natal, y a las condiciones de una ciudad rota por el tráfico de drogas. Generalmente usa video para contar o relatar una historia y ponerla de nuevo en operación y circulación.

Tags: , ,

We The People

Impresiones de transfrontera / Líneas comunicantes: 25 años de El Nopal Press

Contingent Beauty: Contemporary Art from Latin America

Tree House Down