Contemporary Art in the Americas Arte Contemporáneo en las Américas

MARGINALIA #1

Yann Gerstberger

01/01/2015 – 02/28/2015

Each month, Marginalia invites an artist or a curator to provide a series of images that will serve as the background of Terremoto, in relation to their practice and current interests. At the end of each month, the identity of our guest is revealed and the whole series of images is unveiled.

Yann Gerstberger is a French artist living in Mexico City since 2012. Eversince, he has been producing a series of textile tapestries, developing narratives inspired by patterns found in Mexican popular culture, art history and nature. These works are produced with an original technique conceived by the artist: he glues fibers of cotton (mops, originally) on vinyl one by one to form colorful surfaces, mixed with industrial fabric, preferably patterned or textured that he finds in markets in the city. The cotton fibers are dyed by hand, using a mixture of natural mexican dyes such as cochineal, and industrial ones like RiteAid, the most basic dye that can be found in the supermarket. Suggesting ​​craftsmanship as a possible continuation of the modernist pictorial project (he quotes Picabia, Matisse and Picasso in his inspirations), Yann Gerstberger builds through his tapestries/paintings a vernacular vocabulary referencing the Fábulas Pánicas of Jodorowsky, the fantasy of the tropical seen from Europe, and the history of abstraction and its repertoire of ambiguous and mystical shapes.

For Marginalia in January and February on Terremoto, Yann Gerstberger proposed a series made of three types of visual: documentation of recent works, images found on the Internet that inspired certain forms in the works, as well as photos taken daily in his immediate environment, in Mexico City as well as in the nearby village of Amecameca at the foot of the Popocatepetl and Iztaccihuatl volcanoes, where he had a studio a few months.

Yann Gerstberger is born in Cagnes sur Mer in France in 1983. He graduated from the school of Fine Arts of Marseille-Méditerranée (ESADMM) in 2007. In 2015 his work will be exhibited in April at Baronian-Francey, Brussels and at Tonus gallery in Paris in June. Recent projects include Guerre du feu style at Sorry We Are Closed, Brussels (2014): Surfboard at Michael Jon, Miami (2014); Terremoto Globo Grnnnd at Le Confort Moderne, Poitiers (2014), Anti-Narcisse at the CRAC Alsace (2014), Snyggaste tjejer and tiramisu at Parallel, Oaxaca, among others. He is represented by Sorry We Are Closed in Brussels, and Alain Gutharc in Paris.

Cada mes, Marginalia consiste en la invitación a un artista o curador a escoger una serie de imágenes para el fondo de la página de Terremoto en relación con su práctica y intereses del momento. Al fin de cada mes, se revela la identidad de la persona invitada y se pueden descubrir las imágenes enteras.

Yann Gerstberger es un artista francés que vive en la ciudad de México desde 2012. Desde entonces se ha consagrado a la producción de obras en forma de tapices largos, desarrollando narrativas inspiradas de motivos encontrados en la cultura popular mexicana, la historia del arte y la naturaleza. Esas piezas son producidas con una técnica original concebida por el artista : pega fibras de algodón (como las que componen las trapeadores) sobre lona una a una para formar superficies coloridas, así como pedazos de tela industrial estampada o de materiales como peluche o pana, que el artista encuentra en mercados en la ciudad. Las fibras de algodón que usa son teñidas a mano, usando una mezcla de tintes naturales como la cochinilla, técnica tradicional mexicana, así como sustancias industriales como RiteAid, el colorante más básico que se puede encontrar en el supermercado. Mezclando la idea misma de la artesanía  con una posible continuación del proyecto pictórico modernista (cita a Picabia, Matisse y Picasso en sus inspiraciones), Yann Gerstberger desarrolla con estos tapices un vocabulario vernáculo, donde se hibridan referencias a las Fábulas Pánicas de Jodorowsky, el imaginario tropical visto desde Europa, así como la historia de la abstracción y su repertorio de formas ambiguas y místicas.

Para el Marginalia de enero y febrero en Terremoto, Yann nos propuso una mezcla de tres tipos de visuales: fotos de obras recientes, imágenes encontradas en Internet que le inspiraron ciertos motivos usados para realizar sus obras propias, así como fotos tomadas diariamente en su entorno inmediato, en la ciudad de México y alrededor como en Amecameca donde tuvo un estudio unos meses al pie de los volcanes Popocatepetl y Iztaccihuatl.

Yann Gerstberger nació en Cagnes sur Mer en Francia en 1983. Salió diplomado de la escuela de Bellas Artes de Marseille-Méditerranée (ESADMM) en 2007. Este año su trabajo se mostrará en abril en la Galería Baronian-Francey, Bruselas y en Tonus en Paris en junio. Proyectos recientes incluyen Guerre du feu style en Sorry We are Closed, Bruselas (2014): Surfboard en Michael Jon, Miami (2014); Terremoto Globo Grnnnd en Le Confort Moderne, Poitiers (2014), Anti-Narcisse en el CRAC Alsace (2014), Snyggaste tjejer y tiramisu en Parallel, Oaxaca, entre otros. Es representado por la Galería Alain Gutharc en Paris, y Sorry We are Closed en Bruselas.

Tags: , ,

A consideration of Mathias Goeritz’s mystical materialism…

Fondo espiral

Libidiunga Cardoso in conversation with Tobi Maier

43e Salón Saber Desconocer en Medellín, Colombia