Contemporary Art in the Americas Arte Contemporáneo en las Américas

Margen-Borde-Orilla

Curated by Patrick Charpenel

Páramo Guadalajara, Jalisco, México 02/03/2017 – 04/04/2017
04

Exhibition View, Germán Cueto. Photo by Cary Whittier. Courtesy of Páramo, Guadalajara.

05

Exhibition View, Eduardo Terrazas and Graciela Iturbide. Photo by Cary Whittier. Courtesy of Páramo, Guadalajara.

DSC_0065

Francisco Toledo, La Patria llora, 1986-1997. Polychrome wax. 76 x 42 x 47 cm. NFS. Colección Charpenel. Courtesy of Páramo, Guadalajara.

Artists: Miguel Covarrubias, Germán Cueto, Graciela Iturbide, Juan Kraeppellin, Jesús “Chucho” Reyes Ferreira, Eduardo Terrazas, Francisco Toledo, Germán Venegas and Marius de Zayas

Páramo presents the exhibition Margen-Borde-Orilla, curated and organized by Patrick Charpenel. The exhibition presents nine extraordinary modern and contemporary Mexican artists who produced work between 1912 to the present. The exhibition highlights these individual artists who worked exclusively within the margins, borders, and edges of cultural production systems. Within the work of these nine artists, the exhibition claims creative autonomy as the supreme value, away from the margins and values imposed by the media and the market.

The exhibition at Páramo displays over one hundred and fifty compositions, each executed in diverse techniques and various mediums, including: photography, film, sculpture, drawing, and painting. The abstract portraits by Marius de Zayas, the shapeless constructions by Germán Cueto, the concentric forms by Eduardo Terrazas, the pictorial gestures by Jesús “Chucho” Reyes Ferreira, the body-weight rock sculptures by Juan Kraeppellin, the ethnographic illustrations by Miguel Covarrubias, the mythological masses by Germán Venegas, and the delirious eroticism by Francisco Toledo together make a universe of Mexico, which is then profoundly investigated through the photographs by Graciela Iturbide. These works reveal a series of singular worlds, unveiled as a set of individual visions with great courage and artistic personality.

Today we are experiencing a moment where the media marks the limit of thinking, and where everything appears to flow complacently inside the margins, borders, and edges of the art market. The works included in this exhibition, produced during the span of one hundred years, are the antithesis of this complacency. The compositions of these courageous artists move steadfastly in the other direction. The “eccentricity” that characterizes these combatant artistic souls is the biggest treasure —it is the action that always develops from outside of the center, based on convictions that are born, most profoundly, in the spirit of autonomy.

http://paramogaleria.com/

04

Exhibition View, Germán Cueto. Photo by Cary Whittier. Courtesy of Páramo, Guadalajara.

05

Exhibition View, Eduardo Terrazas and Graciela Iturbide. Photo by Cary Whittier. Courtesy of Páramo, Guadalajara.

DSC_0065

Francisco Toledo, La Patria llora, 1986-1997. Polychrome wax. 76 x 42 x 47 cm. NFS. Colección Charpenel. Courtesy of Páramo, Guadalajara.

Artistas: Miguel Covarrubias, Germán Cueto, Graciela Iturbide, Juan Kraeppellin, Jesús “Chucho” Reyes Ferreira, Eduardo Terrazas, Francisco Toledo, Germán Venegas and Marius de Zayas

Páramo presenta la exposición Margen-Borde-Orilla curada y organizada por Patrick Charpenel. La exposición presenta nueve extraordinarios artistas mexicanos, modernos y contemporáneos, que produjeron obras desde el año 1912 al presente. La exhibición destaca a estos artistas independientes que trabajaron exclusivamente en los márgenes, bordes y orillas de los sistemas de producción cultural. Dentro del trabajo de estos nueve artistas, la exposición reclama la autonomía creativa como valor supremo, lejos de los márgenes y valores impuestos por los medios y el mercado.

La exposición en Páramo muestra más de un centenar de composiciones, ejecutadas en técnicas y medios diversos, incluyendo fotografía, filme, escultura, dibujo y pintura. Los retratos abstractos de Marius de Zayas, las construcciones informes de Germán Cueto, la geometría cálida de Eduardo Terrazas, los gestos pictóricos de Jesús “Chucho” Reyes Ferreira, el peso corpóreo y rocoso en las esculturas de las Juan Kraeppellin, las ilustraciones etnográficas de Miguel Covarrubias, las masas mitológicas de Germán Venegas y el erotismo delirante de Francisco Toledo aunado al universo del México profundo investigado en las fotografías de Graciela Iturbide; revelan una serie de mundos singulares, un conjunto de visiones individuales de gran aliento y personalidad artística.

Vivimos un momento en el que los medios condicionan los límites del pensamiento y donde todo parece fluir complacientemente dentro de los márgenes, bordes y orillas del sistema del arte. Los trabajos incluidos en esta exposición, producidos durante un amplio período de tiempo, son la antítesis de esta complacencia. Estas obras, desarrolladas fuera del centro, basadas en convicciones que nacen, más profundamente, en el espíritu de la autonomía se mueven firmemente en la dirección opuesta.

http://paramogaleria.com/

Tags: , , , , , , , , , , , , , ,

MR MF: AD/HD BY E

Puras cosas nuevas

Impermanencia

The Tower of Knowledge