Contemporary Art in the Americas Arte Contemporáneo en las Américas

Margaritas

Carlos Alfonso

Sketch Bogotá, Colombia 11/12/2015 – 01/15/2016

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It isn’t black, nor white, and neither gray, and in an unfixed position, Margaritas is made out of fictions which are broken into two moments –the things that already exist and the mutation of these existences. In this process, what persists is represented in images and objects, and its transformation is a continuation of themselves, in a sequence of operations that are based on sculptural, pictorial and narrative principles.

Some drawings suggest a silence and are close to comics in its composition, others become a gesture where time is a replaceable variable and these prove a performative act. The paintings isolate. The sculptures are more assemblages than objects, and in a state of suspension, tension and compression, each piece is essential to justify a dialogue within each other, intimately related, suggesting a physical dependence that simulates the presence of an organism. The video The last dream of Armando is an assemblage as well, the content is mainly photographs of the artist and images found on the Internet. Together, they create an incomplete story, its not the beginning nor the end, it rather stands in the middle of a series of events ranging from non-existent rituals and mythological chronicles, to the brain trepanation as a treatment for removing dreams. If a line is drawn between reality and fiction, it is in the background of this video where the illusion of Margaritas is detained.

With an ironic tone, each piece in the space is a decision thought as a knot that joins and articulates, and in the case of the nautical knot named Margarita, its function is to reduce the length of a rope without cutting it, in an unusual bond, without being weakened or transformed, preserving its integrity. Thus the framework of the exhibition is constructed by this analogy, where almost everything is an abstraction, imitating the logic of subversion, and following the rhythm of the Trojan horse, if there is something that looks like reality it’s only conciliation between Margaritas and its interpretation.

http://sketchroom.co/

Courtesy of Sketch, Bogotá

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No es negro, ni blanco y tampoco es gris, y sin estar en una fija posición, Margaritas se compone entre ficciones que se fragmentan en dos momentos –lo que ya existe y la mutación de lo que ya existe. En este proceso, lo que persiste está representado en imágenes y objetos, y su transformación es una continuación de éstas, en una secuencia de operaciones que parten de principios escultóricos, pictóricos y narrativos.

Algunos dibujos sugieren un silencio y se acercan al cómic en su composición, otros se convierten en un gesto donde el tiempo es una variable reemplazable y estos evidencian un acto performático. Las pinturas aíslan. Las esculturas son más ensambles que objetos y están en un momento de suspensión, tensión y compresión, aquí cada pieza es fundamental para justificar el diálogo entre sí, se relacionan íntimamente, insinuando una dependencia física que simula la presencia de un organismo. El video The last dream of Armando es un ensamble también, el contenido es en su mayoría fotografías del artista y otras son imágenes encontradas en Internet. Juntas, crean una historia incompleta, no es el comienzo, ni el fin, es más bien un relato que se sostiene en el medio de una serie de acontecimientos que van desde rituales inexistentes y crónicas mitológicas, hasta la trepanación del cerebro como un tratamiento para extraer los sueños. Si se cruza un paralelo entre realidad y ficción –es en el fondo de este video donde se podría contener la ilusión de Margaritas.

Con un tono irónico, cada pieza dentro del espacio es una decisión pensada como un nudo que empalma y acopla, y en el caso del nudo náutico Margarita, su función es reducir la longitud de una cuerda sin cortarla, en una insólita atadura, sin ser debilitada ni transformada, conservando su integridad. Es así que se construye el marco de esta exhibición, acompañado de esta analogía, casi todo es una abstracción, imitando una lógica de subversión, y al son del caballo de Troya, si hay algo que se asemeje con la realidad es sólo una conciliación entre Margaritas y su interpretación.

http://sketchroom.co/

Cortesía de Sketch, Bogotá

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Línea de fatiga

FONDO – FONDO

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