Contemporary Art in the Americas Arte Contemporáneo en las Américas

Lo que flota en el mar

Matias Armendaris

Sketch Bogotá, Colombia 07/30/2015 – 09/11/2015

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Amber [arabic]: What floats in the sea

This project uses both the poetic material of amber and the speculative possibilities of semiotics through the document format, to question the binary dynamic within postcolonial discourse in relation to the historical artifacts that narrate the past of the conquest and that structurally evoke a cultural nostalgia. It’s the same binary dynamic that still remains latent in the day to day conquests of our contemporary neocolonialist neoliberalism.

The space in which the objects inhabit generates tension between the museographic and scientific with the familiar and somewhat idiosyncratic of the contemporary cultural object. This juxtaposition exposes the parallel between the nostalgic cultural and historical identity, and contemporary Latin American cultural identity which is in a state of hybridization, as a product of the processes of globalization.

The amber as a symbol within a scientific context is the material that crystallizes, preserves, and retains the specimens, material that resists the passage of time and allows a knowledge of the past that is kept livelike in appearance but dead in essence, different from the fossils or carcases. Amber has a transparency, is a symbol of containment, detention of time and archaeological study.

The document also functions as an artifact of memory that acts as a container. It works as an object of truth and an unbiased proof of history. As a container it serves as a tool of control through the use of certain conventions and elements that construct an aura of authenticity.

The container as a tool of structuralization and somehow as implement of imposition is reflected in the various components of the exhibition. The taxonomic diagram, the box for the specimens, the historic document, the typology and the museography create a contrast in its coexistence with the everyday objects that transcend the institutionalization and reveal in their objecthood a poetic act and a critical remark towards the structures of a neocolonialism interweaved in our present time.

These poetic objects seek to reevaluate the concept of cultural identity within the global colony in present times. Symbols of the national prehispanic culture are mixed with contemporary latino everyday practices and mediums. The identity of the hybrid as a result of the neoliberal global system proposes a new vision on culture and identity; without romanticism for the past and through a recognition of the contemporary Latin American idiosyncrasies.

http://sketchroom.co/

Text by Matias Armendaris
Courtesy of the artist and Sketch, Bogotá

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Ámbar [árabe]: Lo que flota en el mar

Este proyecto usa tanto la poética material del ámbar como las posibilidades especulativas de la semiótica por medio del formato del documento, poniendo en cuestión la dinámica binaria del discurso postcolonial en relación a los artefactos históricos que narran el pasado de la conquista y que estructuralmente evocan una nostalgia cultural. Esta misma dinámica binaria aún permanece latente en la cotidianidad de las conquistas contemporáneas del neocolonialismo.

El hábitat en el que conviven los objetos en el espacio, genera tensión entre lo museográfico y lo científico con lo familiar e idiosincrático del objeto cultural contemporáneo. Ésta yuxtaposición expone el paralelo entre la identidad cultural nostálgica e histórica y la identidad cultural latinoamericana contemporánea en su estado de hibridización, producto de los procesos de globalización.

El ámbar como símbolo dentro de un contexto científico es el material que cristaliza, conserva y retiene los especímenes, material que resiste el paso del tiempo y permite un conocimiento del pasado que se mantiene vívido en imagen, pero inerte en esencia, diferente al fósil o a los restos y cadáveres. El ámbar tiene una transparencia, es símbolo de contenedor, de detención del tiempo y de estudio arqueológico.

El documento como un artefacto de memoria, funciona como objeto verídico y prueba de la historia, a su vez el documento como contenedor, sirve como herramienta de control a través de ciertas convenciones y elementos que construyen su aura de autenticidad.

El contenedor como herramienta de estructuralización y de algún modo como implemento de imposición se refleja en los diversos componentes de la muestra. El diagrama taxonómico, la caja para los especímenes, el documento histórico, la tipología y la museografía contrastan a su vez en su convivencia con los objetos cotidianos que prescinden de esta institucionalización y revelan entre un acto poético y un comentario crítico las estructuras neocolonialistas entretejidas en nuestro presente.

Estos actos objetos poéticos buscan reevaluar la concepción de identidad cultural dentro de la colonia global en la actualidad. Se mezclan símbolos de la cultura prehispánica nacional con soportes o técnicas del cotidiano contemporáneo latino.

La identidad del híbrido como resultado de un sistema global neoliberal propone una nueva visión de la cultura y la identidad sin romanticismo del pasado pero a través de un reconocimiento contemporáneo de la idiosincrasia latinoamericana.”

http://sketchroom.co/

Texto de Matias Armendaris
Cortesía del artista y Sketch, Bogotá

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