Contemporary Art in the Americas Arte Contemporáneo en las Américas

Las cosas

Luis Úrculo

Arredondo \ Arozarena Ciudad de México, México 02/02/2016 – 05/01/2016

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Stop reading these characters. The twenty-eight of them (including spaces) that your eyes have registered before the first period are enough. You already have in your hands the precise substance, the indicated object to get immersed in this exposition, you just have to stop doing whatever you are doing and start manipulating the piece of paper, start transforming it partially into something else: simple and imperfect spheres –instant sculptures- are welcome.  But while in progress, the most important thing is: be skeptic about the information!

The work of Luis Úrculo (Pittsburgh, Pennsylvania, 1987) is comparable to what in botany is known as concrescence. The different facets of his artistic practice emerge simultaneously and thus generate an indivisible body; architecture, drawing, photography, installation, audio, video, performance actions, among other “parts” are combined in a single statement or aesthetic position. This amalgam of media and disciplines allows this artist to open to the possibility of camouflaging and seducing through subtle conjuring tricks of invisible-reality. In essence, this is what defines his contemporary work.

How many corridors did Robert Walser go through to get to how many rooms?  Who greeted the spectators -from the right side of the back seat- on that fabulous 1958 Hongqui Red Flag while passing by a roundabout full of Washingtonian palms trees and Carebara bengalensis ants?

Don’t be overwhelmed if you don’t know the answers… there are clues in front of you: pre-Hispanic ball games, cigarette brands, displacement of pianos, a deflating polka dot balloon , a detailed list of works of art whose author has been beheaded, various plastics in motion, tools, key erasures. Walser and Úrculo (both renowned assistants of inventors and deeply disturbed schizophrenics) also share a strange taste for visualizing information and, just like that… turn it into something else, another kind of substance.

Before launching your sphere into the vacuum, quietly say: “Reading is an act”. Georges Perec.

http://arredondoarozarena.com/

Text by Victor Palacios
Courtesy of Arredondo \ Arozarena, Mexico City

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Pare de leer estos caracteres. Los veintinueve (con espacios) que sus ojos han registrado antes del primer punto y seguido son suficientes. La sustancia precisa, el objeto indicado para adentrarse en esta exposición lo tiene ahora entre sus manos, solo deje de hacer lo que ahora hace y comience a manipular la hoja de papel, a transformarla, parcialmente, en otra cosa: las esferas simples e imperfectas -esculturas inmediatas- son bienvenidas. Ante todo, mientras avance: ¡Dude de la información!

El trabajo de Luis Úrculo (Pittsburgh, Pennsylvania, 1987) es equiparable a lo que en botánica se denomina como concrescencia. Las distintas facetas de su práctica artística brotan de manera simultánea y generan así un cuerpo indivisible; arquitectura, dibujo, fotografía, instalación, audio, video, acciones performáticas, entre otras “partes” se conjugan en una sola declaración o apuesta estética. Dicha amalgama de medios y disciplinas abre a este artista la posibilidad de camuflar y seducir a través de sutiles escamoteos de lo real-invisible. Ello define, en esencia, su quehacer contemporáneo.

¿Cuántos pasillos recorrió Robert Walser hacia cuántas habitaciones? ¿Quién saludaba a los espectadores -desde el asiento trasero derecho- a bordo de aquel flamante Hongqui Red Flag modelo 1958 mientras éste recorría una glorieta colmada de palmeras Washingtonias y hormigas Carebara bengalensis?

No se agobie si desconoce las respuestas… hay pistas frente a usted: juegos de pelota prehispánicos, marcas de cigarrillos, desplazamientos de pianos, un globo moteado desinflándose, una lista minuciosa de obras de arte cuyo autor ha sido decapitado, diversos plásticos en movimiento, herramientas, borraduras clave. Walser y Úrculo (ambos asistentes de renombrados inventores y esquizofrénicos de corazón) comparten además un extraño gusto por ocular la información y volverla así… otra cosa, otra clase de sustancia.

Antes de lanzar su esfera al vacío pronuncie en voz baja: “Leer es un acto”. Georges Perec.

http://arredondoarozarena.com/

Texto de Victor Palacios
Cortesía de Arredondo \ Arozarena, Ciudad de México

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