Contemporary Art in the Americas Arte Contemporáneo en las Américas

Landscape as a Brain

Andrea Galvani

Curro & Poncho Zapopan, Jalisco, México 07/18/2015 – 09/25/2015

LANDSCAPE AS A BRAIN #2

LANDSCAPE AS A BRAIN #5

LANDSCAPE AS A BRAIN #10

Landscapes pierced, fractured, deconstructed, and exploded into thousands of pieces. Landscapes used as weapons, protective shields, habitable structures.
Contorted landscapes, reassembled and restored, divided into new archaeological remains.

Curro y Poncho is proud to present Landscape as a Brain: Mimesis de un anti-monumento — Andrea Galvani’s premier solo exhibition in Guadalajara — on view July 18 – September 25, 2015. Landscape as a Brain is a retrospective reconfiguration of projects produced by the artist from 2005 to the present. An interdisciplinary survey of Galvani’s work, the exhibition includes photography, sculpture, and collage. Suspended in remote and dilated time, sites in the show seem perturbed by the artist, whose actions and structural interventions investigate the relationship between visible and invisible space. Modifying and distorting natural surroundings, Galvani transforms the landscape into a laboratory for cerebral observation and mysterious physical experiments.

The central installation is a reconstruction of one of the first actions of the artist’s career, in which he lived illegally for over a month in a desolate and forbidden military area. In an act of geopolitical defiance, Galvani transposed a mimetic landscape within the original scene, camouflaging himself in his environment. The landscape thus became a sort of armor against itself, simultaneously revealing the fragility of artificially imposed boundaries.

Constructing geometric geographies that regenerate and document violent physical phenomena, the artist creates works that heighten our senses, articulate and extend the limits of perception. Monuments are paradoxically ephemeral, collapsed and condensed as anti-monuments in non-Euclidean space. Organic geometry acquires dimensional multiplicity, undergoing disruptive projective transformations. Galvani seems to open a realm of hyper-reality, a manifold topology beyond the perimeter of physicality.

http://www.curroyponcho.com/

Courtesy of Curro & Poncho, Zapopan

LANDSCAPE AS A BRAIN #2

LANDSCAPE AS A BRAIN #5

LANDSCAPE AS A BRAIN #10

Paisajes fracturados, perforados, deconstruidos y resquebrajados en miles de pedazos.
Paisajes utilizados como armas, escudos protectores o estructuras habitables.
Paisajes contorsionados que, reensamblados y restaurados, son repartidos en nuevos vestigios arqueológicos.

Landscape as a Brain es una retrospectiva de los proyectos realizados por el artista desde el 2005 a la fecha. Como una visión interdisciplinaria del trabajo de Galvani, la exposición incluye fotografía, escultura y collage. Suspendidos en un tiempo remoto y dilatado, los sitios en la exposición parecen trastocados por el artista, cuyas acciones e interacciones estructurales indagan la relación que existe entre el espacio visible e invisible. Modificando y distorsionando entornos naturales, Galvani convierte al paisaje en laboratorio cerebral para la observación y experimentación física.

La instalación central es la reconstrucción de una de las primeras acciones realizadas en su carrera, durante el periodo en el que vivió ilegalmente en un área militar prohibida. Desafiando a la geopolítica, el artista introduce un paisaje mimético dentro de la escena original, camuflándose él mismo con su ambiente. Así, el paisaje se vuelve una suerte de armadura contra sí mismo, revelando a su vez la fragilidad de las fronteras artificialmente impuestas.

Construyendo geografías geométricas que documentan y rememoran fenómenos físicos violentos, la obra de Galvani alerta nuestros sentidos, articulando y extendiendo los límites de nuestra percepción. Los monumentos lucen paradójicamente efímeros, derruidos y condensados en antimonumentos dentro de un espacio no-Euclidiano. Esta geometría orgánica adquiere una multiplicidad dimensional al someterse a bruscas transformaciones proyectivas. De esta manera, Andrea Galvani parece abrir un campo de hiperrealidad, una compleja topología que sobrepasa el perímetro de la fisicalidad.

http://www.curroyponcho.com/

Cortesía de Curro & Poncho, Zapopan

Tags: , , , , ,

Same Same

Otros días (Other Days)

(f)

No Man’s Land