Contemporary Art in the Americas Arte Contemporáneo en las Américas

La simetría del ermitaño

Theo Michael

Casa del Lago Ciudad de México 05/16/2018 – 08/26/2018

Room 1, Hermit’s Symmetry (detail), 2018. 360 x 480 x 220 cm. Various materials. Image courtesy of the artist.

Room 1, We Didn’t Need An Ark But We Build One Anyway, 2018. 60 x 80 x 60 cm. Various materials. Image courtesy of the artist.

Room 3, Crisis Management Table (detail), 2018. 230 x 160 x 108 cm. Image courtesy of the artist.

The practice of Theo Michael (Thessaloniki, Greece, 1978) is a hotbed of activity. There is a proliferation of creatures, environments, materials, tools, intangible inventions, shapes and images as diverse as:

a palm leaf mat,

Saudi Arabia, humor,

the Internet, glue, a bacterium,

architecture, the printing press, a sci-fi comic book, foam rubber, art,

the screw, Diogenes of Sinope, surplus, evolution, water, politics, success,

a sleeping bag, collapse, food, childhood, a corner, graffiti, the sound “riuu.”

When merging with the rhythm set by Michael, this melting-pot of mixed origin has the peculiarity of generating a temporal suspension and undefined character on the objective it pursues. In other words, it casts doubts on things we consider static or too elemental to be reconsidered in terms of their use, origin and raison d’être. This feature provides this artist’s work with a critical sense of the dynamics of overexploitation, overproduction and inertias of hyperconsumption within our societies and their still prevailing conviction of civilization’s linear, homogeneous progress. Or, in other words, what South Korean philosopher Byung-Chul Han terms “the hell of sameness”—a state or situation in which the only difference allowed is a marketable and therefore fleeting one.

The figure of the hermit—the radical character that distances himself, stops and inhabits a non-civilized space—has taken this room in Casa del Lago as its temporary abode and testing ground. Contrary to his custom, the hermit has left the doors open and, even odder, imagines a possible interlocutor, an audience.

—Víctor Palacios

http://www.casadellago.unam.mx/

Sala 1, Hermit’s Symmetry (detalle), 2018. 360 x 480 x 220 cm. Materiales varios. Imagen cortesía del artista.

Sala 1, We Didn’t Need An Ark But We Build One Anyway, 2018. 60 x 80 x 60 cm. Materiales varios. Imagen cortesía del artista.

Sala 3, Crisis Management Table (detalle), 2018. 230 x 160 x 108 cm. Imagen cortesía del artista.

La práctica de Theo Michael (Tesalónica, Grecia, 1978) es un efervescente caldo de cultivo. En éste proliferan seres, ambientes, materiales, herramientas, invenciones intangibles, formas e imágenes tan diversas como:

el petate,

Arabia Saudita, el humor,

el Internet, el pegamento, una bacteria,

la arquitectura, la imprenta, un cómic de ciencia ficción, el hule espuma, el arte,

la tuerca, Diógenes de Sinope, el excedente, la evolución, el agua, la política, el éxito,

un sleeping bag, el colapso, la comida, la infancia, una esquina, el grafiti, el sonido “riuu”.

La peculiaridad de esta amalgama de origen mixto es que, al fusionarse al ritmo impuesto por Michael, genera una suspensión temporal y un carácter indefinido sobre el objetivo que persigue. Es decir, provoca dudas sobre cosas que consideramos estáticas o demasiado elementales para ser reconsideradas en relación a su uso, procedencia y razón de ser. Dicha característica dota de un sentido crítico al trabajo de este artista en torno a las dinámicas de sobreexplotación, sobreproducción e inercias de hiperconsumo de nuestras sociedades y su todavía vigente convicción en un progreso lineal y homogéneo de la civilización. Dicho de otro modo, lo comprendido como “el infierno de lo igual” por el filósofo surcoreano Byung-Chul Han. Un estado o situación en el que la única diferencia permitida es aquella que resulta comercializable y, por tanto, fugaz.

La figura del ermitaño, del personaje radical que toma distancia, se detiene y habita en un espacio no civilizado, ha tomado esta sala de Casa del Lago como su morada y campo de experimentación temporal. Contrario a su costumbre, el ermitaño ha dejado las puertas abiertas y, más extraño aún, imagina un posible interlocutor, un público.

—Víctor Palacios

http://www.casadellago.unam.mx/

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