Contemporary Art in the Americas Arte Contemporáneo en las Américas

La Lona

Santiago Sierra

Labor México City, México 02/03/2015 – 03/21/2015

LABOR Santiago Siera | El Yunque 2

LABOR Santiago Sierra | El Yunque 3

LABOR Santiago Sierra | La lona

LABOR is proud to exhibit La lona (Tarpaulin), Santiago Sierra’s (Madrid, 1966) first show as an artist represented by the gallery, and who since 2007 has not had a solo show in our country.

Sierra’s work has been marked by the translation into the artistic practice of the inhuman aspects of the economic system, the corruption mechanisms and the exploitation of the individual. It connects different references with a straightforward reality to explore and represent the workplace, even articulating a critical stance facing the links of the art world and its agents. In the 90’s, his projects were well known since they established negotiation systems with third parties to achieve actions -generally occupying a public space- in order to make evident the materialistic procedures related with the systemic violence of capitalism, and the labor conditions generated by it.

With these performances, and its documentation, the artist has focused the audience’s experience toward daily brutality through the scenes that he represents which repeat the operations of power as strategy. The work presented in the exhibition takes shape from sculpture, documentation and photography.

Placa (Plate) is a sculpture-object of melted bronze making reference on one side to the arbitrary cult mechanisms of effigies that are often made in a public space in Mexico, and on the other side, it locates spatially the distance from which the spectator is to the Official Residence of Los Pinos, the country’s epicenter of power and political control.

La lona (Tarpaulin), favors the physical encounter between the piece and the spectator, people coming from different contexts create the sculpture. The formal configuration reminds us of a scene from Battleship Potemkin (Sergei Eisenstein, 1925) a film that described the epic first year of the Russian Revolution through the representation of power and its connection with the masses, the worker strikes and the Odessa rebellions.

The series of slides titled Estudio fotográfico de Tlatelolco (Tlatelolco’s Photographic Study) was created in 2007. It pictures the abandonment and the waste of the Mexican institutional bureaucracy of the time, when the building that housed the Secretaría de Relaciones Exteriores (SRE) [Ministry of Foreign affairs] until 1968 was rescued and transformed into a cultural center.

Finally, Yunque shows an anvil, which belonged to a Mexican goldsmith’s family during the Second World War and who used to make flagships for the militia. Once again, the plaque duplicates the forms of homage in the public space, but with a sentence coming from colloquial language referring to situations where survival becomes the essential element.

Link: http://www.labor.org.mx/

Courtesy of LABOR

LABOR Santiago Siera | El Yunque 2

LABOR Santiago Sierra | El Yunque 3

LABOR Santiago Sierra | La lona

LABOR se complace en exhibir La lona, primera exposición de Santiago Sierra (Madrid, 1966) como artista representado por la galería, y quien desde el 2007 no había expuesto individualmente en nuestro país.

El trabajo de Sierra se ha caracterizado por traducir en la práctica artística los aspectos inhumanos del sistema económico, de los mecanismos de corrupción y la explotación laboral del individuo. Enlaza diversas referencias con la realidad directa para explorar y representar el mundo del trabajo, articulando incluso una postura crítica ante las propias relaciones del mundo del arte y sus agentes. En los noventa, sus proyectos se dieron a conocer ya que establecían sistemas de negociación con terceros para llevar a cabo acciones -generalmente ocupando un espacio público- para evidenciar los procedimientos materialistas relacionados con la violencia sistémica del capitalismo y las condiciones de trabajo que de ésta se generan.

Con estos performances y la documentación respectiva, el artista ha dirigido la experiencia del espectador hacia la brutalidad cotidiana a través de las escenas que reproduce y que de hecho, como estrategia, repiten las operaciones del poder. La obra presentada en la exposición toma forma desde lo escultórico, la documentación y la fotografía.

Placa es una escultura-objeto fundida en bronce que por un lado hace referencia a los mecanismos arbitrarios de culto a efigies que suelen hacerse en el espacio público en México, y por el otro, ubica espacialmente la distancia desde donde se encuentra el espectador a la Residencia Oficial de los Pinos, epicentro del poder y control político en el país.

La lona, propicia el encuentro corporal entre la obra y el espectador, la escultura está creada por personas provenientes de diferentes contextos. La configuración formal recuerda una escena de El acorazado Potemkin (1925, filmada por Serguéi Eisenstein) película que relató la épica del año de la primera revolución rusa a través de la representación del poder y su relación con las masas, las huelgas y las rebeliones en Odesa.

La serie de diapositivas Estudio fotográfico de Tlatelolco fue realizada en 2007. Retrata el abandono y los desechos de la burocracia institucional mexicana de entonces, cuando el edificio que albergó hasta 1968 a la Secretaría de Relaciones Exteriores (SRE) fue rescatado para posteriormente convertirse en un centro cultural.

Finalmente, Yunque muestra dicho objeto que perteneció a una familia mexicana de orfebres que en tiempos de la Segunda Guerra Mundial se dedicaban a producir insignias para la milicia. La placa replica nuevamente los medios de homenaje en el espacio público pero con una frase proveniente del lenguaje coloquial que se refiere a situaciones donde la supervivencia se convierte en un elemento fundamental.

Link: http://www.labor.org.mx/

Cortesía de LABOR

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