Contemporary Art in the Americas Arte Contemporáneo en las Américas

kriziz

ektor garcia

kurimanzutto Mexico City, México 11/12/2016 – 12/17/2016
_k6a1768

ektor garcia, installation views of kriziz, kurimanzutto, Mexico City, 2016. Courtesy of the artist and kurimanzutto, Mexico City, 2016. Photo: Abigail Enzaldo

_k6a1834

ektor garcia, installation views of kriziz, kurimanzutto, Mexico City, 2016. Courtesy of the artist and kurimanzutto, Mexico City, 2016. Photo: Abigail Enzaldo

eg12541

ektor garcia, installation views of kriziz, kurimanzutto, Mexico City, 2016. Courtesy of the artist and kurimanzutto, Mexico City, 2016. Photo: Abigail Enzaldo

Curated by Chris Sharp

kurimanzutto presents a solo exhibition of the Mexican-American artist ektor garcia. His work synthesizes an interest in queer culture and arts and crafts traditions with strong roots in Mexico. Although he is ostensibly a sculptor, his works tend to be so elaborately installed and involuted that it is hard to say where things end or begin. Evocative of a homemade altar, collection of ritual or fetish objects, garcia’s environments feature artifacts fashioned from an amalgam of techniques including leather making, ceramics, sewing, welding, embroidery, and collecting. The objects themselves are known to range from handmade ceramic cups to leather cock rings, to dog muzzles, which are often combined with recycled and appropriated materials to engender hybrid forms resisting classification.

When not appropriated, everything is crafted by the artist, who makes a point of learning each and every technique he uses, however imperfectly. The work is liable to bring to mind the assemblages of Bruce Conner, the homoerotic leather culture of Robert Mapplethorpe, the personal mysticism of Paul Thek, and the mute or adumbrated violence of a homemade torture chamber. Moody, sensual, strangely elegant, and disturbing, his is an aesthetic of the truly minor –and this in every sense of the term, from the marginalized arts and crafts techniques he uses to the scale he works in to the cultural interstices among which the work circulates. It is at once weird, oddly familiar, and refreshingly unclassifiable.


kriziz by ektor garcia is the fifth of a series of six exhibitions organized by Chris Sharp for kurimanzutto. Taking place over the course of a year, the series will focus exclusively on emerging Mexican or Mexico-based artists. The intention of the project is to train a rigorous eye that sheds light upon some of the most active and challenging actors in the current art scene. kurimanzutto seeks to provide them with a unique platform within the local and international context, welcoming the development of a new generation of artists. Sharp’s selection will run as independent shows parallel to the gallery’s regular programming, maintaining their autonomy while productively resonating with each other.

http://www.kurimanzutto.com/

Text by Chris Sharp
Courtesy of kurimanzutto, Mexico City

_k6a1768

ektor garcia, vistas de instalación de kriziz, kurimanzutto, Ciudad de México, 2016. Cortesía del artista y kurimanzutto, Ciudad de México, 2016. Foto: Abigail Enzaldo

_k6a1834

ektor garcia, vistas de instalación de kriziz, kurimanzutto, Ciudad de México, 2016. Cortesía del artista y kurimanzutto, Ciudad de México, 2016. Foto: Abigail Enzaldo

eg12541

ektor garcia, vistas de instalación de kriziz, kurimanzutto, Ciudad de México, 2016. Cortesía del artista y kurimanzutto, Ciudad de México, 2016. Foto: Abigail Enzaldo

Curada por Chris Sharp

kurimanzutto presenta una exposición individual del artista mexicano-americano, ektor garcia. Su trabajo sintetiza un interés por la cultura queer y las artesanías tradicionales con fuertes raíces mexicanas. Reconocido principalmente como escultor, su obra tiende a ser tan intrincada y sus montajes tan elaborados que es difícil establecer en dónde empieza y en dónde termina cada pieza. Sus ambientes evocan un altar hecho en casa, o una colección de objetos rituales o fetiches, creados con una amalgama de técnicas muy variadas que incluye un trabajo de talabartería, cerámica, costura, soldadura y bordado. Los objetos en sí mismos van desde tazas de cerámica hechas a mano hasta anillos para el pene de cuero y bozales para perro, a menudo combinados con materiales reciclados y apropiados para engendrar formas híbridas que se resisten a ser clasificadas.

Cuando no son una apropiación, todos los elementos son creados por el artista, quien hace hincapié en aprender todas y cada una de las técnicas que utiliza, aunque no sea a la perfección. Su trabajo recuerda a los ensamblajes de Bruce Conner, la cultura homo-erótica del cuero de Robert Mapplethorpe, el misticismo personal de Paul Thek y la violencia silenciosa e insinuada de una sala de torturas casera. Hosca, sensual, misteriosamente elegante y perturbadora, la suya es una estética de lo menor —en toda la extensión de la palabra, desde las técnicas artesanales más marginales hasta la escala en la que trabaja y los intersticios culturales en los que circula su obra. Su trabajo resulta curiosamente familiar y a la vez raro, refrescantemente inclasificable.


kriziz de ektor garcia es la quinta de seis exposiciones organizadas por Chris Sharp en kurimanzutto. A partir de septiembre de 2015, esta serie se enfoca en una nueva generación de artistas emergentes radicados en México. Con este proyecto, kurimanzutto busca brindarles una plataforma única dentro del contexto local e internacional con el fin de cultivar una mirada rigurosa hacia algunos de los actores más propositivos de la escena del arte actual. La selección de Sharp se presentará de manera independiente, paralela al programa regular de la galería, de manera que opere con completa autonomía y a la vez logre resonar con la exposición en turno.

http://www.kurimanzutto.com/

Texto de Chris Sharp
Cortesía de kurimanzutto, Ciudad de México

Tags: , , , , ,

#1: Cartagena

4ta Trienal Poli/Gráfica de San Juan, América Latina y el Caribe

Doges

Nadie pertenece aquí tanto como tú