Contemporary Art in the Americas Arte Contemporáneo en las Américas

Issue 7: Eternal Life

Issue 7: Eternal Life

September 19 – December 12, 2016

A move towards secularization–the minimization of the presence of religion in public life, has been driven by many modernizing governments and regimes during the 20th century. For many, religion remains the main explanation of worldly phenomena and institutional and familial logic, and its influence is usually persistent in the most intimate behaviors. However, lately religion has been portrayed in Western media as a source of violence and intolerance–forgoing its conciliatory role.

What is known as the “ontological turn” in contemporary anthropology is part of a pursuit to deconstruct the metaphysics and relativism underlying the very questions asked by the humanities about knowledge production and spirituality. Current work in social sciences, technology studies, science and the arts have continued to reshape the idea of spirituality by troubling Western canons, establishing a dialogue with manifold cosmologies to better understand the ways we can relate to the non human and the inhuman.

In Eternal Life, Terremoto seeks to explore accounts linked to the mystical, the spiritual, the carnal, and the incarnate in relation to the arts, but also within a broader cultural spectrum. Through such examination we move to reconcile desire with the awareness of sharing this earth and perhaps, the entire unbound universe, with other life forms and entities.

19 de septiembre – 12 de diciembre, 2016

La secularización de la sociedad impulsada por muchos gobiernos occidentales durante el s.XX ha contribuido a minimizar la presencia de la religión en la vida pública. Para mucha gente, la religión sigue siendo la forma principal de explicar fenómenos que suceden en el mundo y su influencia suele persistir sobre los comportamientos más íntimos. Sin embargo, últimamente cuando se refiere a la religión en los medios occidentales, es como generadora de violencia e intolerancia –pasando por alto su papel conciliador.

Lo que se ha llamado “giro ontológico” en la antropología contemporánea es parte de un intento por deconstruir la metafísica y el relativismo detrás de los interrogantes generados en las humanidades acerca de la producción de conocimiento y la espiritualidad. Parte de la producción actual en ciencias sociales, tecnología, ciencia y arte continúa modulando la idea de la espiritualidad al desafiar los cánones occidentales, dialogando con otros tipos de cosmologías para así entender mejor las maneras en que podemos relacionarnos con lo no-humano y lo inhumano.

La vida eterna propone relatos vinculados a lo místico, a lo espiritual, lo carnal y lo encarnado, en las artes pero también en un espectro cultural amplio, tratando de alinear el deseo con la conciencia de compartir con otros individuos y entidades esta tierra y tal vez el universo entero.

Inside Out

Nabil Ahmed and Manuela Moscoso stage an allegorical conversation around Saskia Calderón’s oeuvre.

Nabil Ahmed y Manuela Moscoso en conversación alegórica acerca de la obra de Saskia Calderón.

— By Nabil Ahmed & Manuela Moscoso

Libidiunga Cardoso in conversation with Tobi Maier

Rio de Janeiro-based artist Libidiunga Cardoso (1975, M'Boigy, Brasil) moves through an ambiguous territory between academic discourse and fiction, aiming to present formal translations of historical narratives, with a special interest in Latin America.

El artista basado en Rio de Janeiro Libidiunga Cardoso (1975, M'Boigy, Brazil) se mueve por territorios ambiguos entre el discurso académico y la ficción, intentando presentar traducciones formales de narrativas históricas, con un interés especial en América Latina

— By Tobi Maier

Scheherazade Goes West: on fractured identities, vernacular disorientalism and popular culture of the Middle East

Martha Kirszenbaum and Myriam Ben Salah navigate shifting East/West political contexts, gender and religious identities, and curatorial practices versus personal experiences.

Martha Kirszenbaum y Myriam Ben Salah navegan contextos políticos cambiantes de Occidente/Oriente y prácticas curatoriales versus experiencias personales.

— By Myriam Ben Salah & Martha Kirszenbaum

Dia Gnosis

Ashkan Sepahvand stages an oracular reading of the chemical and metaphysical elements present in Sarah Ancelle Schönfeld’s work.

Ashkan Sepahvand hace una lectura oracular de los elementos químicos y metafísicos presentes en el trabajo de Sarah Ancelle Schönfeld

— By Ashkan Sepahvand

Divine Authors: Mystical Women Writers

Juliana Ossa traces a genealogy of Western feminine religious mysticism, focusing on Francisca de los Angeles (1674 - 1744) of Querétaro, Mexico, to observe her spiritual and intellectual practice as a space of feminine emancipation

Juliana Ossa hace un recorrido por la historia del misticismo religioso femenino en Occidente, deteniéndose en Francisca de los Angeles (1674 – 1744), originaria de Querétaro en México, para observar su práctica espiritual e intelectual como un espacio de emancipación femenina.

— By Juliana Ossa

Forms of contact: François Bucher

Natalia Valencia looks at François Bucher’s recent work and its relation to anthropological research and technology.

Natalia Valencia habla del trabajo reciente de François Bucher y su relación con la investigación antropológica y la tecnología.

— By Natalia Valencia

Refusing salvation

Dorothée Dupuis, Adriana Minoliti and Eduardo Basualdo discuss art’s ability to encapsulate the metaphysics of our time -in spite of not being able to save the world.

Dorothée Dupuis habla con Adriana Minoliti y Eduardo Basualdo sobre la capacidad del arte de encapsular la metafísica de nuestros tiempos –a pesar de no poder salvar al mundo.

— By Dorothée Dupuis

Where tears come from

Xavier Acarín and Trajal Harrell discuss the multiple performance traditions that inform Harrell’s dance practice.

Xavier Acarín y Trajal Harrell hablan sobre las múltiples tradiciones de performance que informan la práctica de danza de Harrell.

— By Xavier Acarín

El panorama, sobre todo si uno lo ve desde un puente, es prometedor

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Despojo

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X Bienal de Nicaragua

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Hybridize or Disappear: a bodily speculation on immaterial visual cultures

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