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Growing Sideways

Catalina Schliebener

HACHE Galería Buenos Aires, Argentina 03/14/2017 – 04/29/2017
Catalina Schliebener. Growing Sideways, curaduría John Chaich, Hache Galería, Buenos Aires, Argentina, 2017_12

Catalina Schliebener. Growing Sideways, curated by John Chaich, Hache Galería, Buenos Aires, Argentina, 2017. Courtesy of HACHE Galería.

Catalina Schliebener. Growing Sideways, curaduría John Chaich, Hache Galería, Buenos Aires, Argentina, 2017_13

Catalina Schliebener. Growing Sideways, curated by John Chaich, Hache Galería, Buenos Aires, Argentina, 2017. Courtesy of HACHE Galería.

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Catalina Schliebener. Growing Sideways, curated by John Chaich, Hache Galería, Buenos Aires, Argentina, 2017. Courtesy of HACHE Galería.

Catalina Schielbener’s Growing Sideways takes its title from queer scholar Kathryn Stockton Bond’s notion that in contrast to the normative view of “growing up”, the non-straight child “grows sideways” [1] through life-long, lateral interactions between childhood motivations and adult identifications. For Bond, queer children “grow meanings by putting people and things rather oddly besides themselves” [2].

Schliebener’s site-specific installation grows between two- and three-dimensional surfaces and grows across HACHE Gallery’s two connected rooms. In one room, over five-dozen drawings-on-collage will line the walls in a consistent, clean line; in the other room, the icons expand in in scale, density, and repetition. A range of found objects are modified and arranged against bright pink walls.

In the drawings-on-collage, the artist culls content from found coloring books, Disney cartoons, and manners guides to create both a personal lexicon and a disjointed narrative exploring identity formation and erotic curiosity. Schliebener’s idiosyncratic choices, such as her playful placement of Thrift Store objects, intuitive cutting of printed material into shapes by hand, ambiguous and organic accents drawn in ink, and surprising reconfiguration of recognizable body parts or icons, challenge preconceived or recognizable associations. Her deliberate use of negative space invites viewers to project their own experiences and provide their own content.

By exploring the limits of binaries of masculine and feminine and author and audience, the exhibition questions if gender is prosthetic, time is fluid, and the past is present.

Curated by John Chaich, Growing Sideways debuted at the Bureau of General Services Queer Division bookstore and gallery in New York City in December 2016.

 

Notes:

[1] Bond, Kathryn Stockton. Growing Sideways, Or Queer Children in the Twentieth Century. Durham: Duke University Press, 2009.

[2] Bond, Kathryn Stockton. “Growing Sideways, Or Versions of the Queer Child.” Curiouser: On the Queerness of Children, Ed. Steven Bruhm and Nathasha Hurley. Minneapolis: University of Minnesota Press, 2004.

 

http://www.hachegaleria.com/

Catalina Schliebener. Growing Sideways, curaduría John Chaich, Hache Galería, Buenos Aires, Argentina, 2017_12

Catalina Schliebener. Growing Sideways, curaduría John Chaich, Hache Galería, Buenos Aires, Argentina, 2017. Cortesía de HACHE Galería.

Catalina Schliebener. Growing Sideways, curaduría John Chaich, Hache Galería, Buenos Aires, Argentina, 2017_13

Catalina Schliebener. Growing Sideways, curaduría John Chaich, Hache Galería, Buenos Aires, Argentina, 2017. Cortesía de HACHE Galería.

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Catalina Schliebener. Growing Sideways, curaduría John Chaich, Hache Galería, Buenos Aires, Argentina, 2017. Cortesía de HACHE Galería.

Growing Sideways, de Catalina Schliebener, toma el título de la teórica queer Kathryn Stockton Bond quien propone, en contraste con la visión normativa de “crecer”*, que lxs niñxs queer “crecen lateralmente” [1] a través de interacciones entre las motivaciones de la infancia e identificaciones adultas. Para Bond, “lxs niñxs queer establecen raras combinaciones de sentido entre personas y cosas para crecer, trastocando (personas y cosas) de una manera extraña” [2].

La instalación site specific de Catalina crece entre superficies de dos y tres dimensiones y lo hace a lo largo de las dos salas conectadas de la galería. En una de las salas, más de 100 collages se presentan alineados de forma consistente. En la otra sala, los íconos se expanden en escala, densidad y repetición. Una serie de objetos encontrados se modifican y se disponen sobre las paredes rosas.

En los collages, la artista selecciona contenido que encuentra en libros para colorear: personajes de Disney y manuales de buenos modales para crear un léxico personal y una narrativa dislocada, explorando la conformación de la identidad y la curiosidad sexual. Las selecciones idiosincrásicas de Schliebener, como la disposición lúdica de objetos comprados en tiendas de segunda mano, el corte intuitivo del material impreso, los acentos ambiguos y orgánicos dibujados en tinta y la sorprendente reconfiguración de partes o íconos reconocibles del cuerpo, desafían asociaciones preconcebidas o reconocibles. Su uso deliberado del espacio negativo o contraforma, invita al espectador a proyectar su propia experiencia y reconstruir su contenido.

Al explorar los límites binarios de masculino/femenino y de autor/público, la exposición cuestiona si el género es prostético, el tiempo es fluido y el pasado está presente.

Curada por John Chaich, especialista en temática queer, Growing Sideways debutó en la librería y galería del Bureau of General Services Queer Division en Nueva York en diciembre de 2016.

 

Notas:

*N de T: Bond realiza un juego de palabras entre la expresión growing-up y growing sideways. Para la autora, la expresión “growing up” implica un movimiento ascendente y teleológico: el/la niñx “normal” (leído como futurx heterosexual) “crecerá” a través de varios eventos (pubertad, fechas importantes, bailes de graduación, etc.) que eventualmente lx verán llegar a la edad adulta. Cuando el crecimiento culmina, el adulto está casado y produce hijos propios. Dado lo heteronormativo que es el “crecimiento”, ¿cómo encaja el/la niñx queer en esta ascensión? Bond afirma que no lo hace.

[1] Bond, Kathryn Stockton. Growing Sideways, Or Queer Children in the Twentieth Century. Durham: Duke University Press, 2009.

[2] Bond, Kathryn Stockton. “Growing Sideways, Or Versions of the Queer Child.” Curiouser: On the Queerness of Children, Ed. Steven Bruhm and Nathasha Hurley. Minneapolis: University of Minnesota Press, 2004.

 

http://www.hachegaleria.com/

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