Contemporary Art in the Americas Arte Contemporáneo en las Américas

Future Form

Asger Carlsen, Hannah Perry, Hayal Pozanti, Kate Steciw, Martín Soto Climent

Gamma Galería Guadalajara, Jalisco, México 06/25/2016 – 09/18/2016

Graffit Blind on Canvas Pinky Dropping (Martin Soto Climent)

Hester (15) 2011 (Asger Carlsen)

Installation View_04 (Hayal Pozanti)

Within art, form is the working of forces that carry an experience of something into fulfillment. Mutable in all parts of the creative process, the form goes from idea to realization by acquiring physicality through the force that preceded its conception. Not only does the form alter constantly, but also the concept behind its structure. While Plato stated that the form was a perfect template existing somewhere in another dimension, it was the art critic Clive Bell who thought of form as something expressive beyond the limits of representation.

Whatever category form may fall in, it is within the artist’s perception that the form acquires the ability to speak on its own realm. There’s an anticipation of the future in each phase of the creative process (both literally and metaphorically). The artist’s perception sees ahead of the decisive trace in order for that single fragment to become a part of a unified structure or form that can only be appreciated upon fulfillment. This ability to foresee goes hand in hand with the innate experimentation process that the artist encounters each time he conceives an idea or form. To experiment is to question everything from reality to the methods that one chooses to represent it, opening up to unknown areas and revealing new qualities in the familiar.

If art is the testament of time and space, it is up to the artists to choose which realm to depict in their creations. Perhaps there is more aesthetic value in the impossible or the yet-to-be realized. Giving life to something that doesn’t necessarily adhere to a certain nature or structure is far more ambitious than limiting the form to the confines of reality.

Even if largely or completely divorced from a recognizable reality, these forms carry within them a cohesion of elements that not only testify on behalf of their times, but also anticipate an arrangement in a field of knowledge that is yet to be established. There’s a certain vanguardist appeal to something that not only institutes its own language, but can also be interpreted in infinite ways without being categorized or related to a specific timeframe. As the past was once ahead of us, the vision of an unpredictable future has taken many forms throughout the years. But there’s a recurrent aspect of taking shapes and elements out of their preconceived states and reassembling them in an unprecedented way that has stood out consistently in artistic proposals, that are not only ahead of their time, but also have a certain insight into the aesthetics of the future.

In this case, the future is encrypted in both material and emotional form, concealed upon metaphors and juxtapositions that indulge our perceptions and feed our anticipation to experience something out of the ordinary. A sense of timing is the trace of genius and there’s nothing more timeless than originality.

http://www.gammagaleria.com/

Courtesy of Gamma Galería, Guadalajara

Graffit Blind on Canvas Pinky Dropping (Martin Soto Climent)

Hester (15) 2011 (Asger Carlsen)

Installation View_04 (Hayal Pozanti)

Dentro del arte, la forma es la unión de fuerzas que llevan a la experiencia de algo al cumplimiento. Mutable en todas las partes del proceso creativo, la forma pasa de idea a realización al adquirir fisicalidad a través de la fuerza que precede su concepción. No sólo la forma altera constantemente, sino también el concepto detrás de su estructura. Mientras Platón decía que la forma era un modelo perfecto existente en otra dimensión, fue el crítico de arte Clive Bell quien pensaba de la forma como algo expresivo más allá de los límites de la representación.

Sin importar cualquier categoría en que la forma pueda ser clasificada, es dentro de la percepción del artista que la forma adquiere la habilidad de hablar en su propio campo. Hay una anticipación del futuro en cada una de las fases del proceso creativo (tanto literal como metafóricamente). La percepción del artista ve más allá del trazo decisivo para que ese fragmento pueda formar parte de una estructura unificada o forma que sólo puede ser apreciada al completarse. Esta habilidad de ver más allá va de la mano con un innato proceso de experimentación con el cual el artista se enfrenta cada vez que concibe una idea o forma. El experimentar es cuestionar todo desde la realidad hasta los métodos que uno utiliza para representarla, abriéndose a áreas desconocidas y revelando nuevas cualidades en lo familiar.

Quizás hay más valor estético en lo imposible o lo que aún está por realizarse. Darle vida a algo que no necesariamente se adhiere a una cierta naturaleza o estructura es mucho más ambicioso que limitar la forma a los confines de la realidad.

Aún estando divorciadas de una realidad reconocible en menor o mayor escala, éstas formas llevan consigo mismas una cohesión de elementos que no sólo testifica a favor de sus tiempos, sino también anticipa un arreglo en el campo del conocimiento que aún está por establecerse. Hay un cierto encanto vanguardista en algo que no sólo instituye su propio lenguaje sino que también puede ser interpretado en infinitas maneras sin ser categorizado o relacionado con un periodo en específico. Así como el pasado alguna vez estuvo por delante de nosotros, la visión de un futuro impredecible ha tomado muchas formas a lo largo de los años. Pero existe un aspecto recurrente de tomar figuras y elementos fuera de sus estados preconcebidos y reensamblarlos en una manera sin precedentes que ha destacado consistentemente en propuestas artísticas, que no sólo están adelantados a su época, sino que también tienen un cierto entendimiento hacía las estéticas del futuro.

En este caso, el futuro está encriptado en forma tanto material como emocional, oculto entre metáforas y yuxtaposiciones que alimentan nuestra percepción y nos permiten anticipar una experiencia más allá de lo común. El sentido del tiempo es el rastro de la genialidad y no hay nada más eterno que la originalidad.

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Cortesía de Gamma Galería, Guadalajara

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