Contemporary Art in the Americas Arte Contemporáneo en las Américas

encore mode

Curated by Noah Barker

Lodos Mexico City, México 04/29/2017 – 06/10/2017

Joseph Grigely and the Hans Ulrich Obrist Archive Team, Kringel Obsession, 1988-2006. Courtesy of Lodos, Mexico City. Photo: Ramiro Chaves, White Balance

Rainer Ganahl, Seminar/Lecture, Danh Vo, Elena Filipovic, Danh Vo in conversation with Elena Filipovic, Artist Space, New York 9/18/2010 (detail), 2010. 4 Photographs, Inkjet on archival photographic paper. 53 x 63 cm each. Courtesy of Lodos, Mexico City. Photo: Ramiro Chaves, White Balance

Installation view. encore mode at Lodos, 2017. Curated by Noah Barker. Courtesy of Lodos, Mexico City. Photo: Ramiro Chaves, White Balance

Artists: Rainer Ganahl, Joseph Grigely and the Hans Ulrich Obrist Archive Team, Falke Pisano, Jackson Pollock Bar, Carissa Rodriguez, Ramaya Tegegne, Amelie von Wulffen, Lawrence Weiner

The title of the exhibition was formed in miscommunication between Noah Barker and curator Mark Beasley. Beasley suggested that one (curator/artist) is in a perpetual on-call mode, ceding to the demands of an art super structure. Failure to decipher his British accent revealed an unconscious stage on which external demand for presence is met and exceeded alongside the context of exhibition.

We know these seemingly peripheral zones of discourse and sociality as fundamental to a critical understanding of current art production. They amount to a socially necessary hangout time of endless talk: the shared condition of our ‘conextionist’ world more generally.

This exhibition’s interest in the discursive situation is its tendency to extend beyond discrete modes of production into a networked sequence of interlacing moments. Whether speaking or receiving, a subject draws from and shifts an existing set of concepts already in mind. Structurally accommodated are divergent virtuoso producers. Their sustenance is the event of speech, constituting them as a subject within a system that demands it.

Consider the image on exhibition poster: immersed in a discursive situation at the turn of the millennium, Rainer Ganahl sits before Rem Koolhaas and Cornel West at the MoMA. Not merely documenting an event, out of frame the artist as audience synthesizes the perlocutionary effects of two speakers. The mind reshuffles. Activated is what Falke Pisano, in Figures of Speech 1, terms the I-Machine, “a singularity […] a proper name […] given to the changing forms of an artist’s agency within a practice.” The I-Machine does not represent or “stand outside of development, but is instead always prior to it.”

The works presented in encore mode are siphonings from such moments of renewal in a milieu of perennial beside-ness. Included are texts, read or acted in the ‘screening program’, artifacts and documents signifying social relations (of production), and conversations occurring in and out of the gallery.

http://www.lodosgallery.info/

Joseph Grigely and the Hans Ulrich Obrist Archive Team, Kringel Obsession, 1988-2006. Courtesy of Lodos, Mexico City. Photo: Ramiro Chaves, White Balance

Rainer Ganahl, Seminar/Lecture, Danh Vo, Elena Filipovic, Danh Vo in conversation with Elena Filipovic, Artist Space, New York 9/18/2010 (detail), 2010. 4 Photographs, Inkjet on archival photographic paper. 53 x 63 cm each. Courtesy of Lodos, Mexico City. Photo: Ramiro Chaves, White Balance

Installation view. encore mode at Lodos, 2017. Curated by Noah Barker. Courtesy of Lodos, Mexico City. Photo: Ramiro Chaves, White Balance

Artistas: Rainer Ganahl, Joseph Grigely and the Hans Ulrich Obrist Archive Team, Falke Pisano, Jackson Pollock Bar, Carissa Rodriguez, Ramaya Tegegne, Amelie von Wulffen, Lawrence Weiner

El título de esta exposición salió de una mala comunicación entre Noah Barker y el curador Mark Beasley. Beasley sugirió que uno (curador / artista) está en un modo perpetuo de llamada [on call en inglés], cediendo a las demandas de una súper estructura artística. La falla en descifrar su acento inglés reveló una etapa inconsciente en la que la demanda externa de presencia se cumple y se supera junto con el contexto de la exposición.

Desde mediados de la primera década de los 2000s hemos comprendido las zonas aparentemente periféricas del discurso y la sociabilidad como fundamentales para una comprensión crítica de la producción artística actual. Se trata de un tiempo de conversación interminable socialmente necesario: la condición compartida de nuestro mundo ‘conexionista’ en términos más generales.

El renovado interés de esta exposición por la situación discursiva es su tendencia a extenderse más allá de los modos discretos de producción en una secuencia en red de momentos entrelazados. Ya sea hablando o recibiendo, un sujeto extrae y cambia un conjunto existente de conceptos ya en mente. Estructuralmente acomodados están los productores virtuosos divergentes. Su sustento es el acontecimiento del habla, constituyéndolos como sujeto dentro de un sistema que lo exige.

Consideren la imagen en la invitación de esta exposición: inmerso en una situación discursiva al cambio del milenio, Rainer Ganahl se sienta ante Rem Koolhaas y Cornel West en el MoMA. No simplemente documentando un evento, fuera de marco el artista como audiencia sintetiza los efectos perlocucionarios de dos ponentes. La mente se reorganiza. Se activa lo que Falke Pisano, en Figures of Speech 1 (Figuras del discurso 1), califica de Yo-Máquina (I-Machine), “una singularidad […] un nombre propio […] dado a las formas cambiantes de la agencia de un artista dentro de una práctica”. -La Yo-Maquina (I-Machine) no representa o “está fuera del desarrollo, sino que es siempre anterior a ella”.

encore mode son desplazamientos semejantes a momentos de renovación de un entorno eterno de cercanía, el subproducto de agentes discursivos en red. Se incluyen textos, leídos o actuados en el ‘programa de proyección’, artefactos y documentos significantes a relaciones sociales (de producción) y conversaciones que ocurren dentro y fuera de la galería.

http://www.lodosgallery.info/

Tags: , , , , , , , , , , , , ,

Los de arriba y los de abajo

On Some Future

White Lies

Dear Chantri, the you of the future may…