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CRAFT THOUGHTS | WOOD SONGS

Theo Mercier

Casa Maauad Ciudad de México, México 05/14/2015 – 06/26/2015

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Casa Maauad is proud to present CRAFT THOUGHTS | WOOD SONGS, an exhibition by french artist, Theo Mercier. Known for his large-scale textural works, Mercier creates systems of delicately composed groups of sculptures that have family-inclined hierarchies. He beautifully assembles peculiar things such as coyote teeth, spagetti, plastic fruit, mousetraps, handmade pottery, and dildos in order to create poetic sculptures that often inhabit the space between reality and the surreal.

In CRAFT THOUGHTS | WOOD SONGS Mercier examines gender, family, and imagined indigenous cultures through primitive and organic shapes. The artist experiments with simple forms that hint at human figures while still retaining their otherworldly quality. His works echo on exoticism and other cultural characteristics that can, at the same time, relate to the bondage between daily life and a certain sense of fantasy.

The community of sculptures shown throughout the show relate to the most pure and simple form of symbols: shapes and hints that suggest greater meanings. His practice involves the exploration of the most minimal extent that can be reached to represent the human figure. To add on, the sculptures that have resulted from his artistic process evoke a fantastic aspect that makes it impossible to point out where and when the sculptures are from within a geographical or historical context. They recreate proper craft from an imaginary tribe or country and make allusions that the spectator can’t clearly point out. In that sense the ambiguity appeals to a modernist body of work that Mercier has
entitled Imaginary Anthropology.

The environment or context in which the artist finds himself is the key departing point of his work. In this sense, Mercier is constantly collecting objects that belong to the environment where he finds himself as primary sources of inspiration for his pieces. The authenticity of these objects an their relationship to the place an culture where they are created are of particular interest the artist.

Mercier has departed from his home country, France, to settle down for an extended period of time in Mexico. His induction to the country has led him to learn the spanish language and explore local traditions such as the craftsmanship of wood and pottery. A large part of the production of CRAFT THOUGHTS | WOOD SONGS is a result of a long collaboration between various craftsmen in Oaxaca and Mercier. These processes have also influenced the result of what is his latest body of work and will further allow Mercier to develop new stages of his artistic process.

http://www.casamaauad.com/

Courtesy of Casa Maauad and the artist, Mexico City.
Photo: Patricia Alpizar Ruiz and Hector Jimenez

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Casa Maauad se enorgullece en presentar la exposición CRAFT THOUGHTS | WOOD SONGS del artista francés, Theo Mercier.

Mejor conocido por sus trabajos de gran formato y texturas detalladas, Mercier crea sistemas con delicadas composiciones de grupos de esculturas que se inclinan hacia una jerarquía de familia. Reúne de manera impecable objetos diversos como dientes de coyote, espagueti, fruta de plástico, trampas para ratones, cerámica y dildos, entre muchos otros, para crear esculturas poéticas que habiten en un terreno peculiar entre lo real y lo surreal.

A través del trabajo expuesto en CRAFT THOUGHTS | WOOD SONGS Mercier aborda temas como el género, la familia y las culturas indígenas a través de un imaginario de formas primitivas y orgánicas. El artista experimenta con figuras simples que sugieren partes del cuerpo humano mientras que mantienen cierto sentido de lo sobrenatural. Su trabajo se teje con el exotismo y otros dejos culturales que pueden al mismo tiempo relacionarse con la vida cotidiana y un cierto sentido de fantasía.

La comunidad de esculturas que se puede apreciar en la exposición se relacionan con los formas más puras y simples; símbolos que a su vez sugieren significados mayores. Su práctica explora las formas más minimalistas a través de las cuales se puede representar la figura humana. Adicionalmente, las esculturas son resultado de un proceso que evoca un aspecto fantástico que hace imposible señalar el origen histórico o geográfico de las piezas. Recrean de manera cautelosa y detallada los trabajos artesanales de una tribu o un país imaginario mientras que dan la impresión de resultar conocida para el espectador. Esta ambigüedad apela a un cuerpo de trabajo modernista que Mercier a denominado Antropología imaginaria.

El contexto que envuelve a Mercier durante su proceso creativo es el punto de partida más relevante. En ese sentido, el artista está constantemente recolectando objetos que pertenecen al entorno donde se encuentra los cuales fungen como fuentes primarias de inspiración. La autenticidad de estos objetos y su relación al lugar o cultura donde fueron creados son de particular importancia para el artista.

Mercier ha dejado su país de origen, Francia, para instalarse por tiempo indefinido en México. Su inducción al país lo ha llevado a aprender la lengua y explorar tradiciones locales como las artesanías en madera y barro. Gran parte de la producción de CRAFT THOUGHTS | WOOD SONGS es resultado de una colaboración a largo plazo con diferentes artesanos del estado de Oaxaca. Estos procesos también han influenciado significativamente su más reciente cuerpo de trabajo y permitirán el desarrollo de nuevas etapas para el proceso artístico de Theo Mercier.

http://www.casamaauad.com/

Cortesía de Casa Maauad y el artista, Ciudad de México
Fotografía: Patricia Alpizar Ruiz y Hector Jimenez
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