Contemporary Art in the Americas Arte Contemporáneo en las Américas

Caída libre

Miguel Calderón

kurimanzutto off-site Mexico City, México 01/26/2017 – 02/25/2017
_OL_9363

Miguel Calderón, installation view of Caída libre, 2017. Courtesy of the artist and kurimanzutto, Mexico City 2017.

_OL_9369

Miguel Calderón, installation view of Caída libre, 2017. Courtesy of the artist and kurimanzutto, Mexico City 2017.

Still_camaleon_mano

Miguel Calderón, video still of Camaleón, 2016. Courtesy of the artist and kurimanzutto, Mexico City, 2016.

kurimanzutto presents Caída libre, the most recent solo exhibition by Miguel Calderón. For the artist, hawks symbolize the connection between human and nature. When these animals go out to hunt they create a bridge between the falconer and the heavens, they may be lost from sight behind the clouds but they always return to the glove, faithful to the symbiotic relationship between bird and master. Camaleón explores this linkage through the life of an actual person who practices falconry and who depends on the sport as if it were an anxiolytic drug to face his reality. The video follows him over the course of twenty-four hours, from his shift as a bouncer at a nightclub in the city, until he emerges at dawn to take his hawk out hunting. The protagonist subtly explores the parallelism between the animal instinct to kill and the implications of this act when it involves a conscious subject.

Calderón’s interest lies not only in birds of prey, but also in the objects associated with falconry: custom artifacts that reflect their maker, as well as the history of each hawk. They are imbued with an aura of ritual despite their status as everyday equipment. Calderón perceives an affinity with contemporary sculpture in these utilitarian objects; he collects and reconstructs them, finally exhibiting them in a context alien to their original purpose.

Caída libre consists of photographs taken by Calderón during his trips and film shootings. These images offer a glimpse of the falconer’s universe through the traces of the hawk’s presence. In this group of works, the artist explores the possibilities of connective relationships with animals that can exist beyond words.

Location: Gral. Manuel F. Loera 42, col. Daniel Garza, 11830 Ciudad de México

www.kurimanzutto.com

_OL_9363

Miguel Calderón, installation view of Caída libre, 2017. Courtesy of the artist and kurimanzutto, Mexico City 2017.

_OL_9369

Miguel Calderón, installation view of Caída libre, 2017. Courtesy of the artist and kurimanzutto, Mexico City 2017.

Still_camaleon_mano

Miguel Calderón, video still of Camaleón, 2016. Courtesy of the artist and kurimanzutto, Mexico City, 2016.

kurimanzutto presentar Caída libre, la más reciente exposición individual de Miguel Calderón. Para el artista, los halcones simbolizan la conexión del humano con la naturaleza; cuando estos animales salen a cazar crean un puente entre el cetrero y las alturas, se pierden de vista detrás de las nubes pero vuelven al guante, fieles a la relación simbiótica que entablan con las personas. Camaleón explora este vínculo a través de la vida de un personaje real que practica la cetrería y depende de ella como si fuera un ansiolítico para poder afrontar su realidad. El video sigue sus pasos durante veinticuatro horas, desde su turno como cadenero en un antro de la ciudad, hasta que emerge en la madrugada para llevar a su halcón de cacería. El protagonista explora sutilmente el paralelismo que existe entre la necesidad de matar por instinto animal y las implicaciones que tiene este acto cuando se trata de un individuo.

El interés de Calderón reside no sólo en las aves de rapiña, sino en los objetos utilizados por los cetreros, y en el halo ritual que los rodea a pesar de ser de uso diario. Los artefactos personalizados son reflejo de su autor y de la historia de cada halcón. El artista encuentra en estas piezas utilitarias una afinidad con las esculturas contemporáneas; las recolecta y reconstruye para exhibirlas en un contexto ajeno a su concepción.

Caída libre también presenta fotografías tomadas por Calderón durante sus viajes y filmaciones. Estas imágenes permiten entrever el universo de los cetreros desde las huellas de sus halcones. En este conjunto de obras el artista explora la relación que puede existir con los animales más allá de las palabras.

Ubicación: Gral. Manuel F. Loera 42, col. Daniel Garza, 11830 Ciudad de México

www.kurimanzutto.com

Tags: , , , ,

Saline Communion

Useless #2. Paper Playing a Part

Deserto – Modelo

Snow White and the Huntsman