Contemporary Art in the Americas Arte Contemporáneo en las Américas

Antes de que nuestra inocencia fuera perdida

Eric Muñoz

Anonymous Gallery Mexico City, Mexico 04/23/2016 – 05/23/2016

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Your ‘I’ is a completely illusory concept.
– W. Burroughs

Antes de que nuestra inocencia fuera perdida, Eric Muñoz’s first solo exhibition with Anonymous Gallery, is an installation that addresses themes such as sex, decay, memory and loneliness. In an analysis of the mundane that includes sculpture, video and photography, Muñoz enters into a dialogue about life through the graphics that live as povera poetry on the walls and doors of bars and bathrooms.

The chance meetings occurred in these spaces happen through codes and signs delivered by way of messages that serve as the beginning of a ritual. Decadence is the immediate attraction of what remains in our memories. The forgotten aspects entwine with moments of daily life in a reflection of society’s concern with immediacy; consuming and disposing.

Approached from a symbolic, creative and ironic perspective, through disparate forms and attitudes, Eric Muñoz reveals anonymous and instant satisfactions that result in a shared and collective solitude. Graphisms that represent desires normally repressed in order to survive in society are framed in images taken with a cellphone camera. The images, like a stamp that shows not only the deconstruction of traditional photography production, but high levels of cynicism and the resignation of a population that has moral double standards with what is exploited in an intimate space, but still available to the public. The photographs full of texture and color, with austere taste, reveal text and symbolism in different layers; one over the other, eliminating the previous. This morbid voyeurism is perceived as horror once we understand the treatment of the body as reproduced goods through crude depictions of anatomy, sexual vows, and unidentified contacts through means of secret decrees.

Cigarette butts are like the graphics from bathrooms, they exist as remnants of what might have been a big party the day before, or a meeting place where the remnants of humanity is exposed. As a social anthropologist, Muñoz uses sculpture to carefully observe what permeates through waste and converts the viewer into part of the story, in the first person, inviting them to meddle or get involved; to identify or reject. The spatial arrangement of the installation allows the objects to read as a whole, or allow one can get involved through personal experience.

The defining moment of this research in identity is impregnated through the ordinary and tribal. Through the use of video projected at the center of the gallery, as a contemporary vanitas, a lit cigarette is consumed slowly and inevitably, in beautiful and impeccable solitude.

http://anonymousgallery.com/

Courtesy of Anonymous Gallery, Mexico City

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Nuestro ‘yo’ es un concepto completamente ilusorio.
– William Burroughs

Antes de que nuestra inocencia fuera perdida, es el título de la primera exposición individual de Eric Muñoz en Anonymous Gallery, donde aborda la reflexión en temas como la decadencia, la memoria y la soledad. En un análisis de lo mundano que incluye escultura, video y fotografía, Muñoz entabla un diálogo entre el grafismo que vive como poesía povera en las paredes y puertas de bares y baños.

Los encuentros fortuitos sucedidos en estos espacios, se valen de códigos y signos apuntados en mensajes que fungen como el inicio de un ritual. Entre la decadencia y la memoria es esta atracción fugaz lo que permanece del momento. El olvido de esos aspectos de la vida responde directamente a nuestras formas de consumo -inmediato, desechable- que también incluyen las formas de relacionarnos con el otro.

Abordado desde una perspectiva simbólica, creativa e irónica a través de formas y actitudes dispares, Eric Muñoz revela las satisfacciones anónimas e inmediatas que derivan en una soledad compartida y colectiva. Los grafismos que representan los deseos reprimidos en público para sobrevivir en sociedad, son enmarcados en las imágenes tomadas con la cámara de un celular. Casi como una impronta que demuestra la deconstrucción de los tradicionales procesos de producción fotográfica, también refiere a los elevados niveles de cinismo y resignación en la sociedad que vive una doble moral: que se explota en un espacio íntimo pero de manera pública.

Siete fotografías cubren un costado de la galería, llenas de textura y color con un sabor austero, revelan textos y códigos en diferentes capas; unas sobre otras, eliminando a la anterior. Con morbo de vouyer se percibe un cierto horror sobre la superficie al entender el tratatamiento al cuerpo como una mercancía reproducible.

En la pared opuesta, tres barras como de bar disponen colillas de cigarros, vasos vacíos; algunos de los vestigios de lo que pudo haber sido una gran fiesta el día anterior o un lugar de encuentros donde queda la persona al descubierto. Como un antropológo social, Muñoz observa minuciosamente lo que queda en los residuos, y convierte al espectador en parte del relato en primera persona invitándolo a entrometerse o involucrarse; identificación o rechazo.

El momento de definición, de búsqueda de identidad impregnada en lo común y lo tribal con el estado de provocación sucede en el video. Situado al centro de la galería casi como una vanitas contemporánea, un cigarro se consume lenta e inevitablemente, en una solitud bella e impecable.

http://anonymousgallery.com/

Cortesía de Anonymous Gallery, Ciudad de México

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