Contemporary Art in the Americas Arte Contemporáneo en las Américas

AMA

Leila Tschopp

HACHE Buenos Aires, Argentina 09/26/2017 – 11/04/2017

 

Leila Tschopp, Sin título, 2017, Acrylic on canvas, 66 x 95 cm. Photos courtesy of the artists and HACHE Galería.

Leila Tschopp, Sin título, 2017, Acrylic on canvas, 66 x 95 cm. Photos courtesy of the artists and HACHE Galería.

Leila Tschopp, Sin título, 2017, Acrylic on canvas, 66 x 95 cm. Photos courtesy of the artists and HACHE Galería.

Lie down on the floor, look up at the ceiling, close your eyes, and find yourself there—directly between the abstract and the figurative—with the strange image of the internal. If that exercise could be synthesized until rendered universal, it would look very much like this exhibition of work by Leila Tschopp.

In a dialogue that spans from the twentieth-century avant-gardes to Hopper’s interiors and Van Gogh and Lichtenstein’s Arles bedrooms, the origin of this show lies in a work’s need to illuminate its reversal, its complementary opposite, as vital proof of the permanent exile where the tensions between specters and flesh casts us. If, previously, that shone in a public space, a useable space that could be walked through, it now surfaces, subtly, in a series of figures and a room to be explored in the mind. The heroic pilgrimage is shown, in the end, to have a codependent relationship with the insistent form of the rock; Sisyphus blends into the mountain that holds him.

In AMA, Leila recycles and re-signifies cardinal aspects of the genealogy of her art. This is a show that relates to the world in its self-mediation. The tie to other geological layers is evidenced by the use of resources very characteristic of her work, like painting on the wall, the polyptych as narrative form that advances by leaps and associations, installation, and even recourse to and reinterpretation of tarps and metal barrels, transfigured, turned on their head. There is a certain ongoing mythological tone here associated with the solemn Hera or the determined Gaia.

The perspective and referentiality generate a disturbing and ceremonial atmosphere and a platform from which to leap inward. The mental repetition of familiar paths, the automatic use of everyday elements, and the tacit agreement of some limiting structures are suspended through operations and mechanisms that force us to ask ourselves about the reversibility of the space accessible. Walls, cutout obstacles, bricks and imaginary hollows confront the eye and give rise to a display of domestic images at once personal and iconic. Between the indicative and the imperative, AMA goes from the table to the mirror and from mechanical practices to reflexive abstraction.

Hernán Borisonik

http://hachegaleria.com

Sin título, 2017 Acrílico sobre tela, 66 x 95 cm. Fotos cortesía de la artista y HACHE Galería.

Sin título, 2017 Acrílico sobre tela, 66 x 95 cm. Fotos cortesía de la artista y HACHE Galería.

Sin título, 2017 Acrílico sobre tela, 66 x 95 cm. Fotos cortesía de la artista y HACHE Galería.

Acostarse en el suelo, mirar el cielorraso, cerrar los ojos y encontrarse precisamente ahí –justo entre lo abstracto y lo gurativo– con la imagen foránea de lo interno. Si este ejercicio pudiera sintetizarse hasta alcanzar universalidad, tomaría una forma muy cercana a la de esta exhibición de Leila Tschopp.

Expandiendo su diálogo desde las vanguardias del siglo XX a los interiores de Hopper y los dormitorios arlesianos de Van Gogh y Lichtenstein, esta muestra tiene como origen la necesidad de una obra de iluminar su propio reverso, su opuesto complementario, como prueba vital del exilio permanente al que nos arrojan las tensiones entre los espectros y la carne. Si antes eso brillaba en un espacio público, transitable y utilizable, ahora brota –sutil– en una serie de guras y una habitación que se recorre mentalmente. El peregrino heroico muestra, nalmente, su codependencia con la forma insistente de la roca; Sísifo se funde con la montaña que lo sostiene.

En AMA, Leila recicla y resignifica aspectos cardinales de la genealogía de su propia obra. Es una muestra que se relaciona con el mundo bajo la mediación del sí-mismo. El vínculo con otras capas geológicas queda evidenciado, a través del uso de ciertos recursos muy característicos, como la pintura sobre muro, el políptico (como forma narrativa que avanza por saltos y asociaciones), la instalación o incluso la apelación y reinterpretación de las lonas y los tambores metálicos, trans gurados, puestos patas para arriba. Y también recupera el tono mitológico, aunque asociado ahora a la solemne Hera o la determinada Gea.

La perspectiva y la referencialidad generan un clima inquietante y ceremonial y producen una plataforma para saltar hacia adentro. La repetición mental de los recorridos familiares, el uso automático de elementos cotidianos y el consentimiento tácito de algunas estructuras limitantes son puestos en suspenso a través de operaciones y mecanismos que nos obligan a preguntarnos sobre la reversibilidad del espacio accesible. Muros, obstáculos calados, ladrillos y huecos imaginarios enfrentan el ojo y provocan un despliegue de imágenes domésticas, simultáneamente personales e icónicas. Entre el indicativo y el imperativo, AMA va de la mesa al espejo y de las prácticas mecánicas a la abstracción reflexiva.

Hernán Borisonik

http://hachegaleria.com

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